Sunday, August 1, 2010

MESEJ DARIPADA KARTUN DAN ANIME






Mungkin semua orang mengenali watak span berwarna kuning ini. Mungkin semua orang tergila-gilakan segala patung, stiker mahupun aksesori yang boleh dipasang pada telefon bimbit masing-masing watak comel ini. Satu dunia sudah tahu ini adalah Spongebob Squarepants, span yang hidup di dasar laut, di satu tempat bernama Bikini Bottom. Bagi yang selalu membuka televisyen terutamanya TV9 pada setiap hari, pukul 5 petang, anda pasti akan melihat aksi span ini dalam 2 episod selama 30 minit.

Saya turut menonton rancangan kartun ini jika saya mempunyai masa. Ada sesuatu yang menjentik hati saya. Jika diperhatikan secara kasarnya, Spongebob Squarepants hanya menceritakan kisah 2 sahabat yang berkawan baik antara Spongebob dengan Patrick Stars, tapak sulaiman yang mempunyai tahap IQ yang rendah sehinggakan tidak tahu mengeja nama sendiri.

Saya menonton cerita berkali-kali. Saya tidak segan untuk memberitahu bahawa cerita ini akan menjadi rancangan kegemaran saya ketika saya pulang bercuti di rumah ketika cuti semester. Ada sesuatu yang membuat saya terfikir.

Penciptanya, Stephen Hillenburg, seorang ahli biologi marin, cuba menyatakan kekhilafan dan kelemahan yang dimiliki oleh masyarakat dunia sekarang melalui cerita ini. Apa yang saya dapat lihat, Spongebob Squarepants adalah sebuah kartun satira yang diolah sebagai kritikan sosial secara halus. Hillenburg menghasilkan watak-watak yang sinonim dengan sikap manusia sekarang seperti watak Squipward, Yujin Krab, Puan Puff, Cindy Si Tupai Texas dan sebagainya. Hillenburg secara kreatifnya ingin menyampaikan isi hatinya melalui seni yakni kartun dengan cara yang baik dan bersopan selain secara humor.

Selain itu juga, kartun keluaran Jepun ataupun disebut anime, turut mengambil konsep yang sama untuk menyampaikan isi hati mereka. Industri anime dan komik atau manga di Jepun berkembang begitu pesat dan mendapat perhatian meluas dan sambutan luar biasa daripada seluruh dunia. Contohnya seperti Naruto, One Piece, Fullmetal Alchemist, Bleach dan sebagainya.

Naruto sebagai contohnya yang masih lagi diterbitkan dalam musim kedua, Naruto:Shippuden, cuba mengkritik masyarakat dunia sekarang terutamanya negara-negara besar seperti Amerika Syarikat dan Russia yang masih meneruskan peperangan secara saraf walaupun perang dunia sudah pun berakhir. Dalam Naruto, pelukisnya, Masashi Kishimoto mengkritik negara-negara melalui dunia ninja ataupun shinobi ciptaannya. Perang Dunia Ninja yang berlaku antara negara-negara Api, Angin, Air, Kilat dan Bumi telah membunuh ribuan manusia. Walaupun perjanjian telah tercapai namun persengketaan sesama mereka masih berlaku dan kadang-kadang dilakukan secara senyap-senyap.

Dalam anime ini juga, wujud satu kumpulan diberi nama Akatsuki yang ingin menguasai dunia atas alasan ingin mengamankan dunia. Apa yang fikir, gerakan Akatsuki ini boleh saya ibaratkan seperti gerakan Freemason dan Ilumination di dunia nyata yang bertindak secara tertutup untuk menguasai dunia. Walaupun corak kerja Akatsuki adalah dengan menangkap Jinchuriki, ataupun manusia yang mempunyai raksasa berekor (bijuu) di dalam badannya seperti Naruto yang mempunyai Musang Berekor Sembilan,(Kyubi), namun matlamat kedua-dua gerakan itu adalah sama iaitu menguasai dunia dengan taktik kotor.

Banyak mesej yang cuba disampaikan dalam anime-anime lain selain daripada Naruto. Kebanyakkan anime-anime daripada Jepun mempunyai mesej yang berat namun disampaikan dengan baik untuk tatapan semua lapisan masyarakat. Kartun-kartun keluaran Barat juga mempunyai yang sama seperti The Simpsons, The Family Guy dan sebagainya (walaupun menggunakan perkataan-perkataan dan aksi yang tidak sepatutnya). Perkembangan dunia kartun dan animasi di Malaysia masih dalam tahap meningkat. Kartun animasi Upin dan Ipin dilihat mempunyai potensi dan bakal menjadi pelopor dalam penghasilan kartun dan anime berunsurkan satira dan mempunyai mesej berat. Mungkin ia bakal mengambil masa sebelum industri komik dan animasi Malaysia mampu berdiri sama tinggi dengan industri komik dan animasi Jepun dan Amerika Syarikat.

6 comments:

housemate kamu said...

hafizul seperti seekor spongebob squarepants. naif tetapi hatinya baik

Hafizul Osman said...

haha... banyaklah kamu, housemate aku...

Sufi said...

berapa kata abg saya spongebob...hehe...patrick la...gurau je ye...jol...lama x borak

Hafizul Osman said...

Bulya Iswandi,
Haha.. Saya okay saja... Err.. siapa ya awak? Boleh perkenalkan diri dengan lengkap.. Lupa pula saya...

Anonymous said...

hehe...aku la...ghazali...

Sayidah Mu'izzah said...

Nice info, Hafizul. Kalau tak baca entri ni Eja pun tak tahu maksud cerita Naruto dan Spongebob tu. =)