Sunday, January 20, 2008

minggu yang meletihkan!

Minggu ini dan minggu depan merupakan minggu yang meletihkan. Selama 6 hari berturut2 saya terpaksa bekerja keras berlatih sukan Sofbol, salah satu sukan yang kurang popular di Malaysia untuk menyertai Sukan Mahasiswa Universiti Malaya, Sukmum. Sukan ini popular di USA dan Jepun tapi dikenali sebagai besbol. Dengan memerlukan kemahiran tangkapan bola @catching serta balingan bola @ throwing yang bagus, ia benar2 memerlukan stamina yang tinggi. Hujung minggu baru ini pula saya dikerah untuk berlatih pada waktu pagi. Dan akibatnya terpaksalah bangun awal pagi seperti hari biasa. Peluang untuk tidur selepas subuh agak sukar. Terpaksalah diterima memandangkan Sukmum semakin menghampiri. Seminggu yang lalu, saya turut membelek-belek akhbar. Antara yang menarik adalah pembunuhan kejam ADUN serta kehilangan Sharlinie yang menyerupai kisah kehilangan Nurin Jazlin. Adakah nasibnya akan menjadi sama dengan nasib Nurin? Harap2 tidak begitu. Gerakan mencari masih lagi dijalankan dan ia mendapat liputan meluas setiap pihak sehingga posternya ditampal di merata tempat serta dijadikan kain rentang untuk tatapan pengguna-pengguna lebuhraya. Ternyata kerajaan mengambil serius hal ini dan berharap kisah tragis Nurin Jazlin tidak berulang lagi.

Pada hari ini, saya tidak sempat membelek-belek akhbar untuk hari ini. Namun, dengan saya sempat mentelaah akhbar melalui internet. Pertama kali saya akan membuka www.bharian.com.my dan memasuki seksyen susastera. Puan Zaharah Nawawi telah menghasilkan cerpen untuk memperingati kematian bekas Perdana Menteri Pakistan, Benazir Butho yang ditembak mati oleh musuhnya. Rata-rata puisi yang disiarkan turut menggunakan tema yang sama. Di antara puisi juga, saya sempat melirikkan pandangan mata kepada sebaris nama, Muizzah Shukri, seorang yang saya kenali. Salah seorang sahabat saya di Minggu Penulis Remaja 2007, berjaya menghasilkan sebuah puisi dan tersiar di Berita Minggu. Puisinya yang bertajuk Yang Pertama mempunyai maksud yang tersirat. Tahniah, saya ucapkan! Semoga sahabat saya ini akan terus menulis untuk sama-sama memberi pengajaran yang baik kepada masyarakat. Insya Allah!

No comments: