Monday, January 14, 2008

PERJALANAN MPR 2007 SEMAKIN LAJU

Minggu lepas merupakan minggu yang memenatkan. Usai hari Ahad kelmarin diri ini baru sahaja selesai balik dari Port Dickson setelah mengikuti program Harapan ataupun Hari Keluarga Permadah Universiti Malaya! Minggu ini diri akan mengikuti lagi pelbagai program sama ada anjuran kolej kediaman mahupun universiti.
Semalam, diri membelek-belek akhbar Berita Minggu. Pertama kali, diri akan melihat bahagian susastera di dalam sisipan Dimensi. Seperti mengekori jejak Mingguan Malaysia yang mengecilkan saiz sisipan Kesihatan mereka, diri lantas membelek ke belakang. Diri melihat ruangan cerpen, dan seperti biasa diri mengenali penulis cerpen minggu lepas, Encik Fudzail. Kemudian, diri membelek-belek ruangan sajak pula dan mulut diri melebarkan senyuman apabila nama salah seorang peserta Minggu Penulis Remaja 2007, Syafiq Azli Mohd Salleh berserta puisinya tersiar di situ. Bangga apabila rakan malahan diri juga menganggap sebagai adik berjaya menempatkan puisi di dalam sebuah akhbar popular di Malaysia. Yang lebih membanggakan dengan statusnya sebagai mantan MPR yang masih agak samar-samar dia mampu untuk menonjolkan bakatnya yang sebenar kepada kita bahawa status bukanlah segala-galanya.
Puisinya yang berjudul Dunia Yang Cacat ( setelah menonton SH Alattas ) mempunyai kekuatan yang tersendiri. Walaupun diri kurang mahir dalam menghasilkan dan mengkritik tentang puisi, tetapi diri rasa puisi ada memang patut disiarkan disebabkan kekuatan yang dimilikinya. Diri harap Syafiq akan terus menulis untuk mempertajamkan bakat yang dimiliki. Diri pun akan terus berusaha agar MPR 2007 meneruskan perjalanan dalam dunia penulisan ini.

No comments: