Monday, February 25, 2008

PILIHANRAYA, DI.AR.TI DAN RESEPI DARI ISTANA

Menginjak minggu penghujung bulan Februari ini, dirasakan masa berlalu dengan pantas! Tentunya semua sudah maklum dengan Hari Pembuangan Undi pada hari Sabtu minggu hadapan. Setelah hari penamaan calon yang berlangsung semalam, rata-rata banyak golongan muda yang terpilih untuk bertanding di tempat-tempat tertentu. Dapat kita jangkakan bahawa perubahan era pemerintahan mula dirasai dengan berlakunya keadaan sebegini. Golongan tua ataupun pemimpin era dahulu mula beransur-ansur melepaskan jawatan dan kuasa masing-masing untuk diwarisi golongan muda yang bakal memimpin negara pada masa hadapan. Namunbegitu, adakah peluang yang diberikan mampu dipikul oleh golongan muda yang masih kurang berpengalaman berbanding golongan tua yang sudah pun berpuluh-puluh tahun bergelumang dalam kancah politik dan pentadbiran tanah air! Sama-sama kita nantikan sambil berdoa golongan MUDA berupaya mentadbir negara dengan baik.

* * *
Seusai membaca buku fiksyen Di.Ar.Ti, karya Rahmat Haroun memberi saya sedikit impak dan pengajaran untuk menghasilkan cerita fiksyen sains berdasarkan fakta-fakta sains yang sebenar. Daripada Di.Ar.Ti., penulis cuba membawa satu kisah di mana manusia boleh melakukan apa saja dengan ilmu yang dipelajari. Dalam novel ini, seorang doktor bernama Dr.Jailani berusaha untuk menghidupkan kembali manusia yang sudah mati sambil dibantu oleh Mr.Chong. Penulis menggunakan kepakarannya dalam bidang kedoktoran dengan menyampaikan setiap maklumat yang diberikan dengan lebih terperinci. Jalan ceritanya cukup dan menimbulkan perasaan suspens ketika membacanya. Cuma watak Osman dalam cerita ini masih belum ditemui fungsinya kerana jalan cerita lebih kepada usaha Dr.Jalani dalam proses menghidupkan kembali manusia yang mati. Saya juga diberitahu bahawa novel mempunyai sambungan dalam satu lagi novel berjudul Sentuhan Oedipus.

Seperti hari Ahad yang sebelum-sebelum ini, saya akan membeli senaskah akhbar Berita Minggu dan ruangan pertama yang akan baca adalah ruangan Susastera dalam sisipan Dimensi. Cerpen Resepi dari Istana 2 karya salah seorang mentor saya di Minggu Penulis Remaja 2007, Kak Nisah Haron menghiasi ruangan cerpen minggu itu. Saya membaca cerpen itu buat seketika. Tiada elemen fantasi dan tiada juga unsur fiksyen sains dalam cerpen tersebut seperti cerpen2 Kak Nisah sebelum ini. Usai sahaja membaca cerpen itu, saya terkesan sesuatu mengenai satu isu yang sedang hangat diperkatakan kala ini. Bukan pilihanraya mahupun dunia hiburan. Tetapi, mengenai isu pemilihan bahan pengajaran di dalam komponen sastera (KOMSAS). Oppsss... harus diingat ini adalah tanggapan saya setelah membaca cerpen itu. Harap tuan-tuan faham! Saya tidak tahu adakah cerita ini berdasarkan kisah benar yang telah diubah ataupun hanya sekadar naratif bertemakan isu yang saya beritahu sebentar tadi. Apapun, cerpen ini tampak menarik disulami dengan kesinisannya.

No comments: