Thursday, February 12, 2009

ANTARA 3 CERPEN


Orang kata penantian itu adalah penyeksaan. Orang cakap lah! Tapi, penantian itu jugalah yang membuatkan kita lebih berfikir dan memberi ruang untuk memperbaharui apa saja kesilapan yang timbul.Menantikan kemunculan semula sebuah karya dalam arus media cetak selama 10 BULAN memang satu menyeksakan. Tapi, syukur kepada hadirat Illahi, penantian itu akhirnya berbaloi bagi saya. Cerpen ' ANGIN DAMAI MECINDIA ' tersiar dalam TUNAS CIPTA edisi FEBRUARI 2009 membawakan persoalan perpaduan dan perebutan kuasa untuk menaiki takhta di Mecindia, sebuah negara fantasi yang terbit daripada fikiran saya sendiri. Ilham untuk penghasilan cerpen ini hadir ketika saya berumur 17 tahun, yakni keinginan saya untuk menyertai SAYEMBARA CERPEN REMAJA PERPADUAN anjuran Kementerian Perpaduan dan Masyarakat pada ketika itu dengan membawa kelainan dari segi fantasi.

Namun, idea itu berkubur dan setelah 5 tahun, cerpen itu dihasilkan semula setelah menperbaiki segala kelemahan pada draf cerpen yang lama. Mungkin kebanyakkan pembaca tertanya-tanya apakah MECINDIA itu. Mecindia adalah gabungan nama 3 suku kaum terbesar di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India. Tapi, tidak ada pula nama-nama suku kaum ini dalam cerpen saya! Kenapa?

Ok! Jika diperhatikan semula pada cerpen tersebut, ada beberapa perkataan yang agak janggal didengar. Contohnya seperti Mare, Chogoku dan Indo. Ketiga-tiga perkataan itu adalah dari bahasa Jepun yang memberi maksud sama dengan suku-suku kaum di Malaysia, Mare=Melayu, Chogoku = Cina dan Indo = India.

Jadi, jika diperhatikan kepada 2 buah cerpen saya yang tersiar dahulu: LEMBING SPARTA dan MISI 2050, nampak saya seperti cenderung kepada karya Sains Fiksyen dan Fantasi. Kebanyakkan teknik dan pengolahan cerpen-cerpen yang ditulis itu cenderung pula kepada karya-karya yang dihasilkan oleh Nisah Hj Haron seperti ANNYSS SOPHILEA dan ATLANTIS DUNIAKU DUNIAMU dan juga tempias-tempias daripada karya DR.RAHMAT HAROUN serta FAISAL TEHRANI melalui karya MANUKLON dan 1511H:KOMBAT! Itu pada anggapan saya sebagai penulis sendiri cerpen-cerpen itu. Apapun pembaca mempunyai pandangan sendiri dan saya mengalu-alukan pandangan tersebut.

Antara 3 cerpen itu, ada kekuatan, ada kelemahan dan ada sesuatu yang ingin saya sampaikan. Jya Mata Ne!

1 comment:

Sayidah Mu'izzah said...

setelah sekian lama menyepi daripada alam maya...
tahniah untuk cerpen itu! dan teruskan berkarya.
hem. hem.
antologi kita bila agaknya dapat direalisasikan ataupun sekadar fantasi juga dalam kotak imaginasimu?