Tuesday, June 2, 2009

LOMPATAN SI LABAH-LABAH


Bila Spiderman nak buat sawang lagi dalam pawagam. 2 tahun sudah. Jadi, bila pulak? Tapi, dalam majalah, Spiderman dah buat sarang. Majalah apa? Majalah E@siswa edisi Jun 2009. Ya, cerpen saya berjudul Alif dan Spiderman akhirnya tersiar. Terima kasih diucapkan kepada abang Khairul Nizam kerana sudi membantu. Cerita ini agak ke arah kanak-kanak kerana menggunakan watak seorang kanak-kanak sekolah rendah bernama Alif.

Alif tak nak memakai baju Spiderman yang telah dibeli oleh emaknya, Puan Nasuha kerana ditegur oleh guru Matematiknya, Cikgu Manan di sekolah. Kenapa cikgu Alif tegur? Apa tindakan Puan Nasuha? Jadi, boleh dapatkan majalah E@siswa ini dengan harga RM 2.90 saja.

Cerpen ini lebih kepada kritikan sosial, melihat kepada keterujaan anak-anak muda terutamanya kanak-kanak kepada superhero keluaran Amerika Syarikat. Tahun lepas baru saja ditayangkan di pawagam, Batman: The Dark Knights, The Incredible Hulk dan Iron Man. Dan baru-baru ini, 3 buah berjaya memecahkan panggung wayang serata dunia; Wolverine, Star Trek dan Terminator: Salvation.

Hmm... Mungkin anak-anak muda sekarang telah lupa siapa Salahuddin al-Ayubi, Khalid al-Walid, ataupun Iskandar Zulkarnain yang disebut-sebut di dalam al-Quran. Tapi, nasib baik mereka tidak melupai junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w! Tapi, suatu hari nanti, nama-nama ini mungkin bakal lenyap dan digantikan dengan nama-nama Peter Parker, Logan atau tak pun John Connor ( jika anda ada membaca akhbar Mingguan Malaysia yang terbaru, anda pasti menemui sesuatu yang menarik dalam sisipan hiburan).

Mana tau. Peristiwa ini pasti berlaku dan kita tak tahu bila. Subhanallah!

No comments: