Thursday, May 28, 2009

PENUTUP PALING CEMERLANG


Musim yang paling gemilang buat Barcelona untuk musim 2008/2009. Dengan kejayaan membenam pertahanan kental Manchester United di Stadium Olimpik, Rom, Itali, menobatkan kejuaraan treble bagi pasukan Catalan ini, menjuarai Liga Juara-Juara Eropah buat kali ketiga semenjak tahun 2006.

Tiga tahun yang lalu, di Stade de France, Paris, Perancis, 2 gol hasil jaringan Samuel Eto dan Henrik Larson cukup untuk menumpaskan Arsenal dengan jaringan 2-1 untuk merangkul kejuaraan. Tapi, di Rom ini, berbekalkan jaringan Samuel Eto'o dan pemain sensasi Barcelona, Lionel Messi, membolehkan penjaga gol MU, Edwin van Der Sar, terpaku dengan 2 gol menakjubkan yang dihasilkan pasukan lawan. Tahun lepas, dia menjadi wira dengan menyelamatkan gawang untuk menjuarai kejohanan ke atas Chelsea. Tetapi kali ini, dia gagal memastikan gawangnya kebal daripada rangkaian terunggul yang dimiliki oleh Barcelona dengan 2 penjaring tadi dibantu oleh Thierry Henry dan 2 pemain tengah yang berjaya mengkucar-kacirkan kekebalan benteng Rio Ferdinand dan Nemanja Vidic iaitu Xavi dan Iniesta.

Gandingan serangan yang dimiliki oleh barisan Sir Alex Ferguson, Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Dimitrev Berbatov dan Carlos Tevez gagal untuk mencetak gol di gawang Barcelona yang dikawal kemas Victor Valdes. Walaupun kehilangan Rafael Marquez dan Eric Abilda, benteng Barcelona kekal ampu sehingga ke hujung minit penamat.

Dengan kejayaan ini menjadikan Barcelona kelab Sepanyol pertama memenangi 3 kejuaraan dalam satu musim. Tahniah kepada kelab Sepanyol itu setelah pasukan kebangsaan mereka berjaya merangkul kejuaraan Eropah pada tahun 2008.

2 comments:

D'Rimba said...

Hati-hati dengan sukan kerana sukan juga tamadun Islam Uthmaniah runtuh................

Hafizul said...

Tu kerana mereka terlalu lalai dgn sukan. Gunakan sukan dr pndngn positif yg menyihatkan!!!