Saturday, March 22, 2008

DUA BUAH BUKU



Mungkin ramai yang tidak tahu akan kewujudan dua buku ini. Mungkin juga ada yang pernah nampak tapi buat-buat tak tahu sebab nama-nama pengarangnya tidak pernah dikenali. Oleh itu, biar saya menyampaikan serba sedikit berkenaan 2 buku. Antologi Cerpen Remaja Perpaduan Jentayu dan Kami dan Afeya diterbitkan pada tahun 2001 dan 2005. Kedua-dua antologi ini adalah merangkumkan karya pemenang-pemenang Sayembara Cerpen Remaja Perpaduan Anjuran Jabatan Perpaduan Negara dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka bagi tahun 2000 dan 2001. Ini adalah kesinambungan daripada dua buah antologi cerpen yang telah diterbitkan sebelum ini iaitu Cinta Internet dan Generasi 2222.

Yang menariknya, 3 buah cerpen saya turut diterbitkan di dalam 2 buah antologi cerpen ini. Cerpen Satu Pasukan untuk antologi Jentayu dan cerpen Semangat Satu Pasukan dan Siapa Juara? dalam antologi Kami dan Afeya. Mungkin gaya bahasa saya pada ketika itu agak kurang menarik memandangkan cerpen-cerpen itu ditulis ketika saya berumur belasan tahun, namun ia telah menjadi lonjakan paradigma kepada saya untuk terus menulis dan menceburi dunia kesusasteraan ini dengan lebih mendalam. Rata-rata, ketiga-tiga cerpen ini dihasilkan dengan mengangkat isu perpaduan dalam sukan supaya ia menjadi sedikit kelainan daripada karya-karya yang turut bertanding. Diharapkan segeralah mendapatkannya di pasaran.

No comments: