Monday, December 28, 2009

Peristiwa di depan mata

Perjalanan ke Kuala Lumpur menaiki bas memang merupakan satu perjalanan yang meletihkan kerana memanggil masa selama 5 - 6 jam. Setiap orang akan cenderung memilih perjalanan pada waktu malam kerana selesa dan lebih relaks kerana tidak perlu berpanas dek sinaran matahari. Namun, tidak semua perjalanan pada waktu malam adalah satu yang menyelesakan. Peristiwa yang berlaku pada awal pagi 26 Disember 2009 dahulu merupakan sesuatu tragedi yang sukar dilupakan oleh semua pihak. Apa yang lebih mengerikan,kesan tragedi itu berlaku di depan mata saya, walaupun saya tidak melihat bagaimana kejadian itu berlaku.

Dengan perlahan-lahan, bas dua tingkat yang saya naiki bergerak melewati bsa yang rosak teruk itu. Nauzubillah!! Cermin tingkapnya pecah di sana sini. Pihak polis, pegawai perubatan, bomba dan wartawan memenuhi ruang tepi bas itu. Malam yang gelap bercahaya dengan sinar lensa kamera yang tidak putus-putus mengambil gambar setiap detik apabila beberapa orang mangsa berjaya dikeluarkan daripada bas itu. Saya cuba bayangkan apa yang berlaku apabila saya berada dalam bas yang dalam perjalanan ke Kedah dan Perlis itu? Nauzubillah!!! Al-Fatihah untuk mangsa-mangsa yang terkorban.

No comments: