Sunday, January 17, 2010

TRAGEDI 17 JANUARI







Mungkin ramai tidak mengetahui apa yang berlaku pada tarikh ini? Ya, memang ramai yang tidak akan mengetahui kerana peristiwa ini tidak berlaku di negara kita. Peristiwa menyayat hati telah menghancurkan ketamadunan teknologi oleh kuasa alam yang dimiliki oleh Yang Maha Esa. Kesan daripada tragedi ini telah membangkitkan semangat penduduk negara ini untuk terus berjaya dalam bidang sains dan teknologi.

Kobe dilanda gempa pada 17 Januari 1995. Sudah 15 tahun peristiwa itu berlalu namun ia menjadi satu kenangan yang paling pahit tidak dapat dilupakan oleh penduduk Jepun amnya, dan penduduk-penduduk Kobe khususnya. Gempa yang mencatatkan 6.8 skala Richer ini telah mengorbankan hampir 6500 orang dan lebih kurang 4600 adalah penduduk asal Kobe.

Negara Jepun mengalami kelumpuhan pada hari itu. Bantuan segera disalurkan kepada penduduk malang ini. Banyak bangunan dan jalan raya musnah teruk dek amukan gempa yang datang tanpa diundang.

Namun, ada sesuatu keajaiban telah berlaku. Ada beberapa buah bangunan tidak runtuh atau ranap ketika kejadian berlaku Salah satunya adalah Masjid Kobe, sebuah masjid yang berkapasiti kecil tidak menjadi mangsa dalam runtuhan yang berlaku. Satu petanda daripada Yang Maha Esa yang tidak dapat dirungkaikan di dalam kelompok komuniti Islam yang kecil di bandar metropolitan itu. Masjid ini merupakan masjid pertama yang dibina di Jepun dan dibina pada tahun 1935. Masjid ini kekal utuh walaupun hampir-hampir dihujani bedilan bom ketika Peranfg Dunia Kedua dahulu dan
dan juga peristiwa gempa bumi yang juga dikenali sebagai Gempa Bumi Besar Hanshin.

Apapun, 17 Januari menjadi satu igauann yang tidak pernah padam bagi kaum keluarga yang memiliki mangsa dalam tragedi itu. Dan, pada hari ini, genaplah 15 tahun Gempa Bumi Besar Hanshin mempersembahkan kehebatan Tuhan ke atas setiap makhluk kerdil ciptaan-Nya.

No comments: